Ga naar de inhoud

Geschiedenis en historie

Vanaf de jaren vijftig was Airport Weeze onder de naam RAF Laarbruch in gebruik als militair vliegveld van de Britten. In de jaren negentig kwam hier definitief een einde aan. Nederlandse investeerders kochten in 2001 het vliegveld op om er een commerciële luchthaven te realiseren. Er werd een terminal aangelegd en de verkeerstoren werd opnieuw ingericht om commerciële vluchten voor een groot publiek mogelijk te maken. In 2003 werden de werkzaamheden voltooid en kreeg het vliegveld de naam Flughafen Niederrhein.

Oprichting Brits militair vliegveld Weeze/Laarbruch. De hier gestationeerde Royal Air Force (RAF) omvat Tornado’s, Corsairs en Harriers.
1993 Oprichting van “Flughafen Niederrhein GmbH”. Het bedrijf werkt aan een operationeel concept voor het luchthaventerrein, uit vrees dat Britten het terrein zouden verlaten en 5.000 militairen zouden verhuizen. De Britse regering besloot de RAF uit Weeze terug te trekken.

Het bedieningsconcept van “European Air Transport, Logistics and Trade Center” wordt breed gedragen in Nederland en Duitsland. Het goedkeuringsproces begon in 1997

Van Flughafen Niederrhein naar Airport Weeze

In 2004 vond er opnieuw een naamswijziging plaats om de luchthaven bekender te maken bij het grote publiek. De naam Airport Düsseldorf-Weeze werd door het Oberlandesgericht afgewezen, omdat deze naam misleidend zou zijn. De luchthaven ligt te ver van Düsseldorf verwijderd om deze naam te mogen dragen. Sindsdien heet het vliegveld Airport Weeze. Budgetvliegmaatschappij Ryanair mag in haar commerciële uitingen het vliegveld wel aanduiden als Düsseldorf (Weeze).

Recente aanpassingen

Ook na 2003 in Airport Weeze volop in beweging geweest. In 2007 is de baan van het vliegveld gerenoveerd en is ILS geïnstalleerd. Het vliegveld werd hiervoor twee weken gesloten. Een Chinees bedrijf heeft in 2011 geïnvesteerd in de installatie van zonnepanelen die het vliegveld van maar liefst 14 megawatt energie voorzien.

Populair onder Nederlandse reizigers

In 2008 werd de Nederlandse vliegtaks ingevoerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat vliegen vanaf Airport Weeze nog aantrekkelijker werd voor Nederlandse reizigers. In dat jaar maakten voor het eerst meer Nederlanders dan Duitsers gebruik van het vliegveld. In 2008 maakten 1,5 miljoen passagiers een vlucht vanaf Airport Weeze, in 2009 groeide dit aantal tot bijna 2,5 miljoen reizigers.

Mogelijk verlies van vergunning

Airport Weeze kwam in 2006 in de problemen toen omwonenden begonnen te klagen over geluidshinder van het vliegveld. De omwonenden werden in het gelijk gesteld en de vergunning van de luchthaven werd ingetrokken. Airport Weeze bleef wel open zolang de juridische procedures nog niet waren afgerond. In 2007 tekende Airport Weeze bezwaar aan tegen het intrekken van de vergunning. Een jaar later besloot de rechter dat het vliegveld voorlopig open mocht blijven.

Mogelijk verlies van Ryanair

In 2009 werd door de rechter besloten dat de openingstijden van Airport Weeze aangepast moesten worden. Het vliegveld moest in de ochtend later openen en in de avond eerder dicht. Deze beperking was voor Ryanair onacceptabel. Ryanair maakte bekend via een andere luchthaven te gaan vliegen wanneer deze beperking daadwerkelijk ingevoerd zou worden. Een vertrek van Ryanair zou een verlies van 1000 banen hebben betekend.

Nieuwe vergunning voor Airport Weeze

In mei 2009 werd er een nieuwe vergunning afgegeven aan Airport Weeze waardoor een vertrek van Ryanair ternauwernood werd voorkomen. De nieuwe openingstijden van het vliegveld zijn van 6:00 tot 24:00 uur. Vluchten van Ryanair mogen nu vertrekken tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Landingen mogen tot half twaalf ’s avonds plaatsvinden met een vertraging van maximaal een half uur. Airport Weeze heeft de omwonenden een financiële vergoeding uitgekeerd ter compensatie van de geluidsoverlast.